Amennyiben még nem olvastad, az interjú első részéért kattints ide.
Véleményed szerint milyen kihívásokkal, nehézségekkel kell a szektornak szembenéznie a közeljövőben?
Az előző részben beszélgettünk arról, hogy ez a szemlélet jelenleg Magyarországon egyre inkább az aranykorát éli. Úgy vélem, hogy a piaci robbanás előtti időszakban vagyunk, ahol a home staging jelenlegi helyzetét igazából az ismertsége határozza meg. További felvilágosításra van szükség az emberek felé, hogy ne az optikai tuninggal vagy a lakberendezéssel mossák össze ezt a szakmát. Ezért is van fontos szerepe a képzéseknek, hogy amikor elérkezik a pillanat és az igények rohamosan megnőnek, legyen elég szakember a piacon, aki a felmerülő igényeket magas színvonalon ki tudja elégíteni. Ezen dolgozom nap mint nap, hogy átadjam a tudást, és teljesen különválasztható és közérthető legyen mindenki számára, hogy mi a különbség a lakberendezés és a Home Staging között.
Fontos, hogy mindenki megismerhesse ennek a tudásnak a mélységeit, és elkerüljük azt, hogy felhíguljon a szakma, emiatt én a gyakorlatorientált képzésben látom a jövőt, hogy a tanítványoknak legyen módja és ideje elsajátítani ezt a komplex módszertant. Mint a legtöbb szakmánál itt is az ördög a részletekben rejlik. Egy néhány órás alapképzés után, még senki sem nevezheti magát Home Staging szakértőnek, ám biztosan jobb eséllyel indul az ingatlanpiacon, ha a saját lakását szeretné piacra dobni.
Honnan lehet megkülönböztetni a jó Home Staging szakembert?
Keressük az erre szakosodott oldalakat, ahol kizárólag ezzel hirdetik magukat. Ahol a lakberendezés mellett még 100 más dologgal is foglalkoznak és a Home Staging is köztük van, akkor gyanakodjuk, hiszen mint már kifejtettük ez teljesen más szemléletmódot követel. A tanítványaim képesek piacot és versenytársakat elemezni, árazni, marketing anyagot összeállítani, hirdetési szöveget írni, pozícionálni az adott ingatlant, meghatározni a célközönséget és ahhoz igazítani a szükséges berendezési és dekorációs tárgyakat.
A Home Staging arra szolgál, hogy saját ingatlanunkkal kitűnjünk a piaci kínálatból. Ez egy komplex folyamat, előbb piacképes állapotba kell hozni az ingatlanunkat, mielőtt fényképeket vagy virtuális túrát készítünk róla.
Teljesen más vevői igényeket kell kiszolgálni a Rózsadombon vagy egy XV. kerületi panellakásban. Egy új szemléletmód elterjesztésében a falak lebontása, a gondolkodásmód megváltoztatása az első lépés. Fontos, hogy tudatosabbá váljanak az ingatlaneladók, és aktívan vegyenek részt a folyamatban. Ha ez egyre többekhez jut el, akkor egyre növekvő számban lehetnek felkészített lakások. Az ingatlanfelkészítés az a szakterület, ami minden benne részt vevő számára nyereséget hoz, egy olyan nyer-nyer szituációt hoz létre az ingatlanpiacon, ami az eladót és a vevőt is maximális elégedettséggel töltheti el.
Abban az esetben, ha felkészítettük a lakást, a vevő a pénztárcájával fogja ezt meghálálni. Hiszen az alapvető javításokat nem neki kell elvégezni, kulcsrakész lakást kap, amit saját maga otthonaként tud elképzelni és nem csupán a további teendőket látja benne. Eladó oldalon pedig nem kell magyarázkodni a hibák miatt és a vevő alkupozíciója minimálisra szűkíthető. Minél előbb felismeri valaki, hogy az ingatlan felkészítése milliókkal többet hozhat számára az ingatlana eladásakor, annál inkább megelőzheti a konkurenciát.
Minden esetben mást jelent a piacképes lakás és mindig az adott piaci szegmens határozza meg, hogy mivel lehet kitűnni az ingatlanunkkal. Nem az a kérdés, hogy működik-e, hanem az, hogy miért nem használja mindenki? Ezért ezt az új gondolkodásmódot, szemléletet szeretném elterjeszteni. Mindenki a kényelmet keresi eladóként és vevőként is. Akár egyszerű lépésekkel is magunkra tudjuk vonni a figyelmet, azonban ha nem bíznánk a véletlenre, mindenképpen keressünk meg egy szakembert.
Mik a terveitek a vállalkozással? Hova szeretnétek eljutni?
A hosszú távú cél, hogy Magyarországon mindenki tudjon a Home Staging létezéséről és annak valódi jelentéséről. Ha valaki életében elérkezik a pillanat, hogy ingatlaneladásra kerül a sor, akkor ismerje fel azt, hogy számára sokkal jobban megéri előre felkészíteni a lakást, mint utána idő-energia- és pénzveszteséggel kiszállni az eladásból. Arra szeretném ösztönözni az ingatlant eladni szándékozókat, hogy a legalapvetőbb lépéseket megtegyék, hogy a lehetőségekhez mérten piacképes módon kerüljön piacra az ingatlanok nagyobb része.
Miért éri meg ma Magyarországon a home staging szolgáltatást igénybe venni?
Először is kényelmes. Másodszor pedig jelenleg ma Magyarországon még nagyon kis százalékban alkalmazzák ezeket a működő mesterfogásokat, így nagyon könnyű kitűnni ezzel a piaci kínálatból, ezért a vevők nagyon hamar rátalálnak és megveszik a felkészített, vágyott ingatlanokat. Ezáltal a vevő megkapja a kényelmet és az értékes lakást, az eladó pedig boldog, mert könnyedén, a lehető leggyorsabban és legjobb áron eladta az ingatlanját, s így továbbléphet saját céljai felé.

A Home Staging a jó állapotú lakásoknál alkalmazható, maximum az ingatlan értékének 5%-át érdemes a felkészítésre költeni, hogy a lehető legjobban jöjjünk ki az eladásból. Ha felújításra is szükség van, akkor az már ingatlanbefektetési kategória, vagyis ekkor már hozamszerzési céllal fektetünk a lakásunk eladásába, akár nagyobb összeget is, abban bízva, hogy jobban eladható portékát kínálunk a piacon, s a befektetett idő, energia és pénz is megtérül. Óva intenék azonban bárkit attól, hogy magától, saját kútfőből, piacismeret és megannyi komplex ismeret nélkül ennek neki vágjon, vagy ha mégis, számítson rá, hogy busásan megfizeti majd a tanulópénzt.
Mi volt a legextrémebb élményed ebben a szakmában?
Aki egy 4 órás alapképzés után “szakembernek” nevezi magát. 🙂
Hogyan működik a folyamat?
Amikor felmerül az igény, a szakember először is előzetes piacelemzést készít fényképek és a megadott információk alapján. Ez alapján lehet eldönteni, hogy mit éri meg “rákölteni” az adott ingatlanra. Például nem biztos, hogy megéri milliókat elkölteni, hiszen a vevők az adott környéken nem fogják azt kifizetni, így a befektetésünk sem fog megtérülni. Általában több opció közül lehet választani a piaci helyzettől függően. A home stager választási lehetőségeket kínál a tulajdonos számára, különböző értéknövekedési opciókat társítva hozzá. A legfőbb kérdés mindig: mi a piacon a vevői elvárás, és ki tudjuk-e azt elégíteni?
A piacelemzéssel megalapozott helyszíni tanácsadás végeztével 3 választási lehetőség áll a tulajdonos előtt: önállóan végzi el a javasolt tennivalókat és szerzi be a szükséges kellékeket, vagy a szakember mentorként a folyamat végéig segíti őt tudásával, vagy akár a teljes folyamat menedzselését is rábízhatja a home stagerre a tulaj, akár a lakás piacra kerülésig vagy a sikeres eladás befejezéséig. Éppen ezért nem tudok konkrét összeget mondani, hogy mennyibe kerül egy Home Staging, az első tanácsadás nagyságrendileg 50-150 ezer Ft között mozog a mai piacon. Ennek eredménye bizonyosan egy jóval értékesebb lakás, vagyis a professzionális home staging szakember ezzel több száz ezer forintot, akár milliókat tesz a tulajdonos zsebébe. Így ez is egy win-win szituáció. Az értékteremtés lebegjen a szemünk előtt!
A cél, hogy az ingatlan eladáskor visszafogjunk mindent, ami “mi” vagyunk és személytelenítsünk, ezzel teret adjunk a vevőnek. Hiszen minden ember mást gondol az otthon fogalmáról. Amit te szeretsz az nem biztos, hogy bárki másnak is tetszik vagy azonosulni tud vele. A vevőnek kell kialakítania a saját életterét, nem neked kell a következő lakó otthonát a saját elképzeléseid szerint berendezned.

Kinek ajánlod ezt a szolgáltatást?
Alapvetően azt gondolom, hogy minden ingatlaneladás során szükség van erre. Nem kizárólag a luxuslakások eladásakor alkalmazható. Sőt! Leginkább ott hasznos, ahol 20 másik ugyanolyan ingatlannal versenyzünk a vevőkért. Például panellakásunkat 500.000 Ft ráfordítás után, az MSP Home Staging elveket alkalmazva, nagyságrendileg 2-3 millióval többért tudjuk eladni, miközben a piacon bőséges a kínálat és az ingatlanok összehasonlíthatóak. A Home Staging az a terület, amit a pénzügyi válság nem befolyásol, hiszen az egyetlen feladata, hogy eladható ingatlanokat adjon a piacnak, ezért minden ingatlaneladót arra biztatok, hogy járjon utána ennek a szemléletmódnak és alkalmazza is az elveket. Nehéz időkben azonban a szerepe még inkább felértékelődik!

A vevők a számukra rendelkezésre álló összegért a legjobb lakást akarják megszerezni, legyen az 20 vagy 100 millió forint, mert mindenki jól akar járni a vásárlással. Elégedettnek szeretnék érezni magukat, hogy a legjobb döntést hozták és a vágyaik beteljesedtek és az igényeik is kielégültek. Ha elköltök 20 vagy akár 100 millió forintot, de csalódás ér a lakás kapcsán, rengeteg probléma és tennivaló szakad a nyakamba, akkor pokolba kívánom az egész otthonvásárlást és nem tudok örülni annak, ami az új élet kezdetét jelenthetné.
Az én személyes célom örömöt hozni és jobbá tenni az emberek életét, hogy könnyebben és boldogabban élhessenek. Ezzel szeretnék hozzájárulni az MSP Home Staging küldetésével, miszerint árasszuk el együtt a hazai ingatlanpiacot minőségi lakásokkal és ingatlanhirdetésekkel!
A szemlélet terjesztésével sokszorozott hatást tudok gyakorolni az ingatlanpiacra, hiszen ma már évente több, mint 1000 lakást készítenek fel eladásra az általam tanított elvek és gyakorlatok alapján, s így jó úton járunk, hogy együtt képesek legyünk a minőségi változás és a boldogabb élet felé való továbblépésre.
weblap: MSP Home Staging
Jelentkezés Home Staging tanfolyamra.
MSP Home Staging Facebook oldala.
A 3D virtuális túrák szolgáltatója az Upciti.hu
3D virtuális túra, ingatlan bejárás, 3D ingatlan, Ingatlanmarketing, 3D fotózás, Ingatlan séta, 3D modell